امام راحل قدس سرهمنظور خویش از وحدت اسلامی و امکان تحقق آن را این گونه بیان می کنند:« در صورتی که پیروان مکتب سرمایه داری و کمونیسم با آن تباینی کـه دارنـد، با هم متحد شده اند و یهود و نصاری اختلافات جزئی خود را نادیده بگیرید، و [شما] برای دفاع از اسلامتان در یک صف قرار گیرید؟] هوشنگ مقتدر، سیاست بین الملل و سیاست خارجی تهران، مفهرس، ۱۳۷۰، ص ۹۸[
حضرت امام قدس سره وحدت را «عامل قدرت» و تفرقه را موجب «سستی پایه دیـانت»، تـلقّی کرده وهشدارمی دهد که:«تفرقه موجود در بین کشورهای مسلمان یا از خیانت سران ممالک اسلامی و یا از جهل و بی اطلاعی آنان است… سنی و شیعه مطرح نیست، در اسلام کرد و فارس مطرح نیست، در اسلام همه برادر و با هـم هستیم.
یـک دسـته از مسلمانان سنی، یک دسته حـنفی و دسـته ای حـنبلی و دسته ای اخباری هستند… در یک جامعه ای که همه می خواهند به اسلام خدمت کنند و برای اسلام باشند، این مسائل نباید مطرح شود. مـا هـمه بـرادر و با هم هستیم…. اینها دلیل اختلاف نیست، مـا نـباید با هم اختلاف و یا یک تضادی داشته باشیم. برادران شیعه و سنی باید از هر اختلافی احتراز کنند. امروز اختلاف بـین مـا، تـنها به نفع آنهایی است که نه به مذهب شیعه اعـتقاد دارند و نه به مذهب شیعه اعتقاد دارند و نه به مذهب حنفی و یا سایر فرق. آنها می خواهند نه ایـن بـاشد و نـه آن، راه را این طور می دانند که بین این دو اختلاف بیندازند. ما باید تـوجه بـه این معنی بکنیم که همه ما مسلمان هستیم و همه ما اهل قرآن و اهل توحید هستیم و بـاید بـرای قرآن وتوحیدزحمت بکشیم وخدمت کنیم.»] امـام خمینی، صحیفه نور، ج ۱۲، ص ۲۵۹٫ نرم افزار صحیفه نور.[
وحـدت جهان اسلام برای حضرت امام قدس سره آرمانی بزرگ تلقّی می شد به گـونه ای کـه بـا نگاهی به آراء و افکار امام قدس سره، از پیش از آغاز نهضت بزرگ اسلامی تا در اوج قدرت و اقتدار نـظام اسـلامی، هـمواره بر وحدت تأکید داشتند: «ان شاءاللّه روزی همه مسلمین با همه برادر و همه ریشه های فاسد از همه بـلاد مـسلمین کنده بشود و این ریشه فاسد اسرائیل از مسجدالاقصی و از کشور اسلامی ما کنده شود. انـ شاءاللّه تـعالی بـا هم برویم و در قدس نماز وحدت بخوانیم» ] همان[
«مسلمانان به دستورات اسلامی رفتار کنند و وحدت کلمه خـود را حـفظ نمایند و از اختلاف و تنازع، که مایه شکست آنهاست، دست بکشد.»] همان، ج ۱۲، ص ۲۸۳، سخنرانی در تاریخ ۱۸ مرداد ۱۳۵۹[
«آن روزی که این وحدت از بین بـرود، مـرگ هـمه ما و به باد رفتن همه نوامیس و به باد رفتن زحمت های انبیا: نسبت به کشور خـودمان و نـسبت به کشورهای دیگر به باد فنا خواهد رفت»] همان، ج ۱، ص ۲۰۳، سخنرانی ۲۲ بهمن ۱۳۶۱ [
«اگر ان شاءاللّه آن وحدت بین مـسلمین و دولتـ های کـشورهای اسلامی، که خداوند تعالی و رسول عظیم الشأنش خواسته اند و امر به آن و اهتمام در آن فرموده اند حاصل شود، دولتـ های کـشورهای اسـلامی با پشتیبانی ملت ها می توانند یک ارتش مشترک دفاعی بیش از صدمیلیونی تعلیم دیده ذخـیره و یـک ارتش ده ها ملیون زیر پرچم داشته باشند که بزرگ ترین قدرت را در جهان به دست آورند.» ] همان، ص ۲۳۴، سخنرانی ۲۱ فروردین ۱۳۶۱ [
«ما محتاج بـه وحـدت هستیم در سالیان دراز. همیشه قرآن کریم به ما دستور داده و به مسلمین دستور وحـدت دادهـ برای سراسر عالم و در سراسر تاریخ. ما مـحتاج بـه ایـن هستیم که عملاً وحدت را محقق کنیم.» ] همان، ج ۱۸، ص ۹۲، سخنرانی ۱۲ شهریور ۱۳۶۲ [
«وحدت مـذهبی اسـت که این اجتماع عظیم و فشرده را ایجاد می کند. اگر علاقه به استقلال دارید، وحـدت مـذهبی داشته باشید» ] همان، ج ۱۹، ص ۱۵، سخنرانی ۹ آذر ۱۳۶۴ [
«ما برای دفاع از اسـلام و مـمالک اسلامی و اسـتقلال مـمالک اسـلامی در هر حال مهیا هستیم. برنامه کـه بـرنامه اسلام است، وحدت کلمه مسلمین است، اتحاد ممالک اسلامی است. برادری بـا جـمیع فرق مسلمین است در تمام نقاط عـالم. هم پیمانی با تمام دول اسـلامی اسـت در سراسر جهان.» ] همان، ج ۱، ص ۶۴، سخنرانی ۲۱ فروردین ۱۳۴۳ [
«سلاطین اسلام، اینها مـسئولیتشان خـیلی زیاد است. شاید بیشتر از همه طبقات باشد. اسلام الآن به دست این طبقه اسـت. آنـها مسئولند بر حفظ اسلام و حـفظ وحـدت کـلمه اسلام و حفظ احـکام اسـلام و معرفی کردن اسلام.» ] همان، ج ۱، ص ۸۳، سخنرانی خرداد ۱۳۴۳ [
«تنها راه بـازیابی عـظمت و عزت و شکوه بینش اسلام و مسلمین، مسئولیت پاسداری وحدت و برادری دینی، تنها ضامن استقلال سـرزمین های اسـلامی است.» ] همان، ج ۱، ص ۱۱۹، سخنرانی دی ۱۳۴۳ [
«رمز پیروزی مسلمین در صدر اسلام، وحـدت کـلمه و وحدت ایـمان بود.» ] همان، ج ۱، ص ۱۹۲، سـخنرانی ۱۹ آبـان ۱۳۵۱ [
هـمان گـونه که مشاهده می شود، امـام قدس سره رمز پیروزی، بقا، تدوام انقلاب اسلامی را وحدت می دانند.
سامانه پیامک: ۳۰۰۰۷۰۰۲۲۰